Rowery 2017 – Jaki Model Kupić?

Dodane 07 lutego 2017

Już za 2 miesiące na dobre ruszy nowy sezon rowerowy. Postanowiliśmy przekazać Wam najważniejsze informacje związane z trendami rowerowymi w tym roku.

Rower trekkingowy

Rower trekkingowy, sprawdzi się zarówno do jazdy w mieście jak i do długich wielodniowych wypraw rowerowych – to jego główna cech i przeznaczenie. Rowery takie konstruowane są w sposób, który zapewni maksymalny komfort pod czas jazdy, najwygodniejszą pozycję, a jednocześnie będzie w miarę zrywny. Z racji tego, że przeznaczony jest do zaawansowanej turystyki, sprosta on asfaltowym nawierzchniom o (różnej kondycji), ale także poradzi sobie z drogami ziemnymi i w miarę łatwą jazdą terenową.

Najczęściej budowane są na 28 calowych kołach, chociaż zdarzają się i takie, które posiadają kola 26 calowe, czyli takie jakie stosuje się w typowych rowerach górskich. Trekking na wyposażeniu posiada wszystko co może przydać się w długiej podróży, jak i najbardziej ułatwić podróżowanie. W skład takiego wyposażenia wchodzą lampki zasilane dynamem, które jest dużo nowocześniejsze i montowane w piaście, chociaż aby posiadać bardzo dobrą widoczność w nocy, należy mimo wszystko zaopatrzyć się w oddzielnie dokupione oświetlenie montowane na kierownicy i sztycy siodła, które zagwarantuje większy komfort wymagającym podróżnym.

Standardowo też rowery takie posiadają podnóżki, które umożliwiają „zaparkowanie” roweru w dowolnym miejscu, bez konieczności opierania go o np. ścianę. Wyposażone, są również w błotniki, które dają większy komfort podczas jazdy w deszczu, jak i po błocie – błotniki takie są dosyć duże i często zakrywają prawie połowę obwodu koła. Jednym z najważniejszych elementów roweru trekkingowego i ogólnie długodystansowego, jest posiadanie bagażników – bagażników, a nie bagażnika, ponieważ występują one zarówno z tyłu, jak i z przodu. Służą one do tego, aby zamocować na nich sakwy, które pomieszczą konieczny na wyprawę ładunek. Sakwy takie wykonywane są ze sztucznych impregnowanych materiałów, często od wewnątrz zabezpieczonych dodatkowo przed przemakaniem.

Najczęściej są one sporych gabarytów, przez co znacznie zwiększa się ciężar roweru – od ok 25-35kg, a w przypadkach ekstremalnych, będzie to nawet 50-60kg.

Właściwe rozłożenie ciężaru w sakwach jest niezwykle istotne, ponieważ, przy przeładowaniu jednej ze stron, jazda stanie się udręką i niezwykle ciężko będzie nam utrzymać równowagę.

Opony jakie stosuje się do roweru trekkingowego (turystycznego), to kompromis pomiędzy oponą szosową (rowery do jazdy po mieście), a górską. Rama posiada geometrię daleko różniącą się od rowerów sportowych, wyczynowych. Umożliwia przyjęcie bardziej wyprostowanej sylwetki dzięki niżej osadzonemu siodełku i wspornikowi kierownicy, który skierowany jest mocniej w górę. Trudno mówić w przypadku tego roweru o rewelacyjnym osprzęcie, ale zazwyczaj jest on dobrej jakości i w tym przypadku bardziej niż niższa masa, liczy się jego niezawodność. Bardzo często na kierownicach rowerów przeznaczonych na wyprawy, znaleźć można poza oświetleniem i wielofunkcyjnym licznikiem również system nawigacji satelitarnej GPS. Podczas długich wyjazdów nie zapominajmy o odblaskach – na szczęście producenci odzieży kolarskiej, sakw i produktów związanych z tematyką rowerową już prawie zawsze naszywają na nich odblaskowe tasiemki.

Rowery szosowe

Rower szosowy, to odchudzona sportowa maszyna, służąca do ścigania po asfaltowych publicznych drogach. Federacja UCI dopuszcza do zawodów szosowych tylko pionowe rowery, na 28 calowych kolach, z klasyczną ramą i napędem. Napęd stosowany w potocznie nazywanych szosówkach, to klasyczny układ zębatek przednich (korba) i tylnych połączonych ze sobą łańcuchem – w ten sposób dochodzi do napędzania tylnego koła. Przez długi czas UCI trzymało się zasady, że rower szosowy posiadać może maksymalnie 10 przełożeń w układzie 2 zębatki z przodu i 5 z tylu. Teraz już nie ma takich wytycznych, ale określone jest jakie minimalne i maksymalne przełożenie można osiągnąć. Obecnie najczęściej stosuje się 2 zębatki z przodu i 9/10 z tylu co daje 20 rożnych przełożeń – na niektórych etapach górskich dochodzi czasem do tego, że stosuje się nawet 3 zębatki z przodu, zwiększając rozpiętość przełożeń do 30.

Rowery na wiosne

Dlaczego w naszym kraju praktycznie nie ma sklepu, który zajmował by się sprzedażą tylko i wyłącznie rowerów szosowych i sprzętu dla nich przeznaczonego, a jedynie w sklepach z rowerami górskimi zobaczymy kilka sztuk rowerów szosowych? Więc: potencjalny kupujący rower szosowy, to osoba, która wcześniej zetknęła się już ze sportem kolarskim takim jak np. MTB (kolarstwo górskie) i chciałaby się przesiąść na inny typ roweru, lub też zakupić rower szosowy, który będzie traktowany jako treningowy i znacznie bardziej użyteczny będzie np. zimą, pomagając utrzymać kondycję. Tak więc zainteresowanie nie jest aż tak duże. Jednak jest spora grupa zwolenników szosowych rowerów, lecz są oni już do tego stopnia zaawansowani w tematyce, że nie będą kupować w polskich sklepach części do szosówek, które są znacznie droższe niż na zachodzie i samodzielnie (wiedząc dokładnie czego chcą) organizują transport zza granicy.

W rowerach szosowych istotną cecha jest niska masa ram i komponentów rowerowych oraz osiągniecie jak najmniejszych oporów aerodynamicznych – przy czym pilnować trzeba norm narzuconych przez UCI.

Takie dobre stosunki mas, osiąga się dzięki stosowaniu ultralekkich i przy tym wytrzymałych materiałów, ograniczając do minimum ich ilość (grubość rur itp.) – karbon, tytan, duraluminium, włókna aramidowe.

Niestety wpływa to też na wytrzymałość tych rowerów i ich delikatność. W sporcie zawodowym powoduje to, że tak delikatne komponenty ulegają całkowitemu zużyciu na jednych zawodach, a np. zębatki, łańcuch i koła wymieniane są po każdym etapie zawodów. Najlżejsze rowery szosowe obecnie osiągają wagę 6,5/7 kg. Budowane są z ram karbonowych o spłaszczonych przekrojach rur.

Rowery miejskie – rowery do miasta

Ojczyzną rowerów miejskich jest Holandia – ich liczba jest większa niż ilość mieszkańców. Rower taki nie przypomina popularnych ‚górali‚, czy też rowerów trekingowych. Miejski bicykl, to przede wszystkim wygoda i prostota. Jego cechy charakterystyczne to przede wszystkim specyficzna geometria, zapewniająca maksymalnie komfortowe ułożenie sylwetki – rowerzysta jest wyprostowany i wygodnie opiera ręce na kierownicy. To powoduje, że dużo łatwiej jest rozglądać się kierującemu na boki i do tylu, a ponadto jest on lepiej widoczny ponad dachami samochodów, a także na śliskiej nawierzchni mamy lepszą kontrolę nad rowerem. Z tego powodu, ze w trybie miejskim nie jest koniecznym osiąganie dużych prędkości, więc sylwetka nie stawia oporów aerodynamicznych. Taki rower nie musi też być lekki – wystarczy stalowa rama, z ewentualnymi elementami chromowo molibdenowymi np. sztyca pod siodłowa i przedni widelec – ma to wpływ na lepszą amortyzację i komfort jazdy.

Rower miejski

Rower taki nie musi posiadać także przerzutek, chociaż stosuje się czasem przerzutki planetarne, które są umieszczone wewnątrz piasty tylnego koła (układ zębatek, które ‚zazębiają się między sobą powodując zmniejszenie, lub zwiększenie oporu, czyli sile pedałowania), skutkuje to bardzo płynną zmianą przełożenia. Rozwiązania takie stosują firmy jak np. Shimano – model Nexus i firma Sachs).

Liczba biegów kształtuje się na poziomie 3,4 lub 7. Ich niewątpliwą zaletą jest to, że przełożenia możemy zmieniać nie tylko w ruchu, jak w przypadku przerzutek zewnętrznych z wielorybem na piaście i wózkiem, ale także stojąc w miejscu – np. na czerwonym świetle na skrzyżowaniu, aby ułatwić ruszanie.

Na plus można zaliczyć również to, że są one w znacznie mniejszym stopniu narażone na działalność szkodliwych warunków atmosferycznych, korozję, przedostawanie się piasku lub też soli w trakcie zimy. Są jednak dużo cięższe od zewnętrznych układów napędowych, co jednak w jeździe miejskiej nie ma aż tak wielkiego znaczenia.

Najczęściej spotykanymi hamulcami w rowerach miejskich są zewnętrzne hamulce tzw. kontra, a w droższych modelach hamulce bębnowe. Takie hamulce są znacznie cięższe od popularnych dawniej ‚cantileverów’, czy najczęściej stosowanych ‚v-brakes’, a nawet hamulców tarczowych mechanicznych i hydraulicznych. Jednak pamiętajmy, że masa roweru miejskiego nie musi być przesadnie niska, ale nie powinna też stanowić problemu przy wnoszeniu roweru np., po schodach.


Poradnik rowerowy powstał we współpracy ze sklepem Królestwo Rowerów oferującym dziesiątki nowych modeli na sezon 2017. Zajrzyj do sklepu www.KrolestwoRowerow.pl aby kupić rower trekkingowy, szosowy lub miejski.

Krolestwo-Rowerow-sklep-online


Advertise Here

Advertise Here

O Nas:

Recenzjeproduktow.pl to nowoczesny portal, który prezentuje wszystkie produkty jaki można kupić w Polskich sklepach. Kupujemy, testujemy a następnie publikujemy recenzję wraz z opiniami testującego oraz wyszczególnieniem wad oraz zalet. Zasada jest prosta - dosyć bubli oraz naciągania klientów na niepotrzebne produkty. U nas otrzymasz informacje o produkcie bez lokowania produktu i nieuczciwych praktyka marketingowych. Jesteśmy po to aby każdy mógł wydać swoje pieniądze w jak najrozsądniejszy sposób.



Najlepsze polskie drewno